רפלוקס של שתן

הסימפטומים, טיפול ותרופות, איבחון ובדיקות. דרגות חומרה של המצב.

סימפטומים

רפולוקס של השתןריפלוקס של שתן הוא מצב רפואי בו ישנה זרימה הפוכה ולא תקינה של שתן מהשלפוחית בחזרה אל הכליות. זהו מצב שבדרך כלל מתרחש אצל תינוקות וילדים, ובמידה והוא נמשך לאורך זמן רב מדי הוא עלול לייצר דלקות בדרכי השתן ובסופו של דבר לפגוע בכליות.

ישנם שני סוגי ריפלוקס של שתן: ראשוני ושניוני. רפלוקס שתן ראשוני נוצר כתוצאה של פגם מולד בשסתום שלפוחית השתן אשר אמור למנוע את חזרת השתן לכליות, בעוד רפלוקס שתן שניוני נוצר כתוצאה מדלקת בשלפוחית הגורמת לתפקוד לא תקין של השלפוחית.

מקרים של ריפלוקס ראשוני יכולים להפתר באופן טבעי עם התבגרות הילד. הטיפול הניתן לריפלוקס יכול להיות תרופתי או ניתוחי, ומטרתו למנוע נזק לכליות.

טיפול ותרופות

האפשרויות לטיפול ברפלוקס של השתן תלויות בחומרת המצב.
ילדים עם מקרים קלים של ריפלוקס ראשוני עשויים בסופו של דבר להתגבר על ההפרעה. במקרה זה, הרופא עשוי להמליץ ​​לחכות עם טיפול.
למקרים חמורים יותר של ריפלוקס שתן, אפשרויות טיפול כוללות:

תרופות

זיהומים בדרכי השתן דורשים טיפול מיידי באנטיביוטיקה כדי לשמור מפני פגיעה בכליות. לצורך טיפול מניעתי בדלקת יכולים הרופא לרשום אנטיביוטיקה במינון נמוך יותר.

ילד שמטופל בתרופה צריך להיות במעקב כל עוד הוא לוקח אנטיביוטיקה. המעקב כולל בדיקות פיזיות ובדיקות שתן תקופתיות לגילוי זיהומים בדרכי השתן המתרחשים למרות הטיפול האנטיביוטי, וסריקות רדיוגרפיה מזדמנות של שלפוחית ​​השתן והכליות כדי לקבוע אם הריפלוקס חלף מעצמו.

ניתוח

כל סוגי הניתוח לתיקון רפלוקס שתן מתקן את הפגם בשסתום הנמצא בין שלפוחית ​​השתן והשופכן.
שיטות של תיקון ניתוחי לריפלוקס שתן כוללות:

ניתוח פתוח. מבוצע תחת הרדמה כללית, ודורש חתך בבטן התחתונה דרכו תיקוני מנותח המום שגורם לבעיה. סוג זה של ניתוח בדרך כלל דורש אשפוז של כמה ימים בבית החולים, שבמהלכו מוכנס קטטר לניקוז שלפוחית ​​השתן של הילד.

ניתוח לפרוסקופי בסיוע רובוט. בדומה לניתוח פתוח, הליך זה כרוך בתיקון המסתם בין השופכן ושלפוחית ​​השתן, אולם במקרה של ניתוח רובוטי דרושים רק חתכים קטנים. ממצאים מצביעים על כך שיש לניתוח לפרוסקופי בסיוע רובוט שיעורי הצלחה דומים לאלה של ניתוח פתוח, הניתוח אורך זמן רב יותר וזמן האשפוז שאחריו קצר יותר

ניתוח אנדוסקופי. בהליך זה הרופא מחדיר צינור מואר (ציסטוסקופ) דרך פתח השופכה לשלפוחית ​​השתן של הילד, ואז מזריק חומר חסימה מיוחד סביב פתח השופכן הפגוע, וזאת כדי לנסות לחזק את יכולתו של השסתום להיסגר כראוי. שיטה זו היא פחות פולשנית בהשוואה לניתוח פתוח ומציגה פחות סיכונים, למרות שאינה יכולה להיות יעילה באותה המידה. ההליך האנדוסקופי דורש גם הוא הרדמה כללית, אבל בדרך כלל ניתן לביצוע ללא אשפוז נוסף.

איבחון ובדיקות

בדיקת שתן יכולה לגלות דלקת בדרכי השתן. בדיקות נוספות לריפלוקס בדרכי השתן כוללות:

אולטרסאונד של הכליות ושלפוחית ​​השתן (סונוגרפיה). שיטת הדמיה זו משתמשת בגל קול בתדר גבוה כדי להפיק תמונות של הכליות ושלפוחית ​​השתן. האולטראסאונד יכול לזהות מומים מבניים, ועשוי גם לגלות כליות נפוחות בתינוק, שהן אינדיקציה של ריפלוקס ראשוני בדרכי השתן.

ציסטוגרפיה בהרקה (VCUG). בדיקה זו משתמשת בצילומי רנטגן של שלפוחית ​​השתן כאשר הוא מלא וכשהוא ריק כדי לזהות חריגות. בבדיקה מוכנס קטטר דק דרך השופכה בזמן שהילד שוכב על שולחן רנטגן. לאחר הזרקת צבע ניגוד לתוך שלפוחית ​​השתן באמצעות קטטר, שלפוחית ​​השתן של הילד מצולמת ממיקומים שונים. אז הצנתר מוסר, כך שהילד יכול להשתין, ומבוצעת בדיקה זהה נוספת בעת מתן השתן כדי לראות אם דרכי השתן פועלות כראוי.
סיכונים הקשורים לבדיקה זו כוללים אי נוחות מהקטטר ומהשלפוחית המלאה, ואפשרות להתפתחות דלקת חדשה בדרכי השתן.

סריקה גרעינית (ציסטוגרמה רדיונוקלידית). בדיקה זו משתמשת בהליך דומה לבדיקת VCUG, אלא שבמקום צבע שהוזרק לתוך שלפוחית ​​השתן דרך קטטר, בדיקה זו משתמשת בחומר נותב רדיואקטיבית (רדיו-איזוטופי). הסורק מזהה את החומר הנותב ומראה אם ​​דרכי השתן פועלות כראוי.
סיכונים כוללים אי נוחות מקטטר ואי הנוחות בעת מתן שתן. השתן של ילדכם עשוי להיות מעט ורוד ליום או ימים לאחר הבדיקה.

דרגות חומרה של המצב

נהוג לחלק את הריפלוקס לדרגות חומרה בהתאם למצב. במקרים הקלים ביותר השתן חוזר רק עד השופכן, בעוד במקרים החמורים ביותר יש גם נפיחויות חמורות בכליות (הידרונפרוזיס) ופיתול של השופכן.

שאלות ותשובות

כאשר הילד גדל, ריפלוקס של שתן שאינו מטופל יכול להתבטא גם באופנים הבאים:

הרטבת לילה, עצירות או אבדן שליטה על תנועות מעיים, לחץ דם גבוה, חלבון בשתן, כשל בכליות.


אצל תינוקות צעירים יכולים להלוות לדלקת בדרכי השתן גם הסימפטומים הבאים:

חום גבוה, שלשול, חוסר תיאבון, עצבנות.


בעיית ריפלוקס בדרכי השתן מתבטאת בדרך כלל בדלקת בדרכי השתן, וזו באה לידי ביטוי במאפיינים הבאים:

צורך עז וקבוע בהשתנה, תחושת צריבה בעת השתנה, השתנות תכופות ובכמויות קטנות, דם בשתן, או שתן עכור עם ריח חזק.

לקבלת ייעוץ והזמנת תור

מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם האפשרי.
לקביעת תורים ניתן גם להתקשר למספר:
מרכז רופאים מומחים אופק מדיקל, קריית אונו 03-5544077
שר"פ+ רשת מרפאות מומחים, כפר סבא 073-3700-700

 

    שם מלא

    טלפון

    אימייל
    בחירת תאריך מועדף

    עיר מגורים
    תוכן ההודעה

    באיזה תחום רפואי ישנן הכי מעט רופאות?

    סקר שנערך לאחרונה בקרב רופאים בארה"ב מצא כי תחום האורולגיה הנו …

    בקרוב הרופא שלך יוכל להדפיס איבר גוף לפי דרישה

    מסט נוסף של כליות לכפות ידיים חדשות: מדפסות תלת מימד של איברי גוף ועצמות …

    דה וינצ'י: הרובוט שמשנה את עולם הרפואה

    ניתוחים רובוטיים נכנסו לשימוש נרחב במרכזים רפאויים בישראל של השנים …