תיקון היצרות במוצא אגן הכליה אצל ילדים

מה זה היצרות במוצא אגן הכליה אצל ילדים הסימפטומים, אפשרויות הטיפול.

היצרות מוצא אגן הכליה הנה חסימה חלקית או מלאה הנמצאת בין הכליות של הילד לבין השופכן, ואשר מעכבת את זרימת השתן. זוהי אינה תופעה מאוד נפוצה והיא מתקיימת בכ 1 מתוך כל 1,500 תינוקות. בדרך כלל, האבחנה של היצרות מוצא אגן הכליה נעשית במהלך ההריון באמצעות בדיקת אולטרסאונד.

רוב המקרים של היצרות במוצא אגן הכליה הם קלים ואינם גורמים נזק לכליות, אולם מקרים חמורים של חסימה יכולים לפגוע ביכולת של הכליות לניקוז שתן, דבר העלול להוביל לנזק קבוע לכליות. נהוג לחלק את מקרי ההיצרות במוצא אגן הכליה אצל ילדים ל-3 סוגים:

קל: מצב בו ישנן חסימות קטנות במוצא אגן הכליה בעלות השפעה מינימלית על זרימת השתן. במקרים אלה, המצב בדרך כלל נפתר מעצמו כאשר הילד גדל.

בינוני: מצב בו ישנן חסימות חלקיות במוצא אגן הכליה המשפיעות באופן חלקי על זרימת השתן. במקרים אלה, לא ברור אם החסימה תשתפר או תחמיר בעתיד, ולכן יש צורך בפיקוח רפואי קבוע על מצב הכליות של הילד.

חמור: חסימות משמעותיות במוצא אגן הכליה אינן נפוצות, אולם כאשר הן מתקיימות הן יכולות לגרום לזיהומים חוזרים בדרכי השתן של הילד, ויוצרות סיכון גבוה יותר לנזק לכליות בגלל הלחץ שמפעיל השתן הלכוד על הכליות של הילד.

במידה והיצרות מוצא אגן הכליה של הילד שלך היא חמורה מספיק כדי לסכן את הכליות – ניתן לפתור את הבעיה ולהסיר את החסימה בהליך כירורגי מתקדם. ישנם שני הליכים כירורגיים אפשריים לפתרון הבעיה: ניתוח פתוח וניתוח זעיר-פולשני (לפרוסקופי).

תיקון היצרות במוצא אגן הכליה אצל ילדים

סימפטומים

היצרות קלה: לרוב התינוקות עם היצרות קלה במוצא אגן הכליה לא יהיו כל תסמינים כלל. אם היצרות מוצא אגן הכליה של ילדכם נראתה באולטרסאונד לפני לידה, זה כנראה בגלל שיש לה הידרונפרוזיס או שתן נוסף בכליות. זהו מצב שכיח למדי, אשר לעתים קרובות נעלם מעצמו לאחר לידה.

היצרות בינונית עד קשה: כאבי בטן או דם בשתן הם הסממנים השכיחים ביותר. יכולים גם להיות כאבים חזקים בצד הגוף של הילד שלך, במיוחד לאחר שנפגע שם בספורט מגע או תאונה.

במידה והחסימה גרמה להצטברות של הרבה שתן בכליות של הילד, היא יכולה גם לבוא לידי ביטוי בסימפטומים של אי ספיקת כליות: דימום כבד, חום גבוה, פריחה, שלשול עם דם, הקאות, כאבי בטן, חוסר מתן שתן או תפוקת שתן גבוהה במיוחד, עור חיוור, בצקות, נפיחות סביב העין, ומסת בטן משמעותית.

אפשרויות טיפול

במקרים של חסימה חמורה הדורשת טיפול ניתוחי, ישנן שתי אפשרויות לטיפול: ניתוח פתוח וניתוח רובוטי. מטרת הניתוח בשני המקרים -אחת היא: להסיר את החסימה בשופכן ולאפשר לשתן לזרום כראוי. אם לילד המנותח יש חסימה, המנתח יאתר את החסימה, יסיר את הקטע החסום ויחבר מחדש את מערכת הניקוז.

ניתוח לפרוסקופי / רובוטי

זהו ניתוח המבוצע בסיוע של זרוע רובוטית מיוחדת. במסגרת הניתוח – המנתח יבצע חתכים קטנים בבטנו של הילד. דרך אחד מהפתחים מוחדרת מצלמה זעירה המאפשרת למנתח לראות את האזור, ודרך פתח שני מוחדר מכשיר המאפשר למנתח לבצע את הליכי השחזור הדרושים. יתרונה של שיטה זעיר פולשנית זו הנו בפחות חיתוכים וזמן החלמה קצר יותר.

ניתוח פתוח

במצבים שאינם מאפשרים ניתוח רובוטי – יכול הרופא לבחור בניתוח פתוח שגרתי. אם הרופא מחליט שעדיף לבצע הליך פתוח מסורתי, החתך יהיה גדול יותר והילד יצטרך בדרך כלל להישאר בבית החולים לעוד כמה ימים. הליך הניתוח הפתוח הוכח כיעיל מאוד לאורך השנים והתוצאות יהיו דומות מאוד.

שאלות ותשובות

האם יש סיבוכים הקשורים לחסימות במוצא אגן הכליה?

אם ההיצרות במוצא אגן הכליה מתגלה בשלב מוקדם, ניתן לטפל בה בקלות יחסית. עם זאת, אם המקרה אינו מאובחן או מטופל אינו מטופל כיאות, יכול להיווצר נזק בלתי הפיך לכליות ולמערכת השתן של הילד שלך. מסיבה זאת - חשוב מאוד לראות רופא מומחה באורולוגיית ילדים לצורך אבחנה מדויקת וטיפול בזמן.


מה היא התחזית לטווח הארוך לילד שלי?

כל ילד הוא ייחודי, והבריאות לטווח הארוך של הילד שלך תלויה במצב המדויק שלו. אבל השורה התחתונה היא שעם אבחנה מדויקת, טיפול מתאים וניהול צמוד של הטיפול, אין שום סיבה שלא להגיע למצב נורמלי של תפקוד מערכת השתן של הילד.


מהם הגורמים להיצרות מוצא אגן הכליה?

הסיבות המדויקות להיצרות מוצא אגן הכליה אינה ידועה, אך הן מולדות, מה שמעיד על כך שהן נובעות מבעיות בהתפתחות בדרכי השתן של הילד.

יש כמה דרכים בהן חסימה יכולה להיווצר תוך כדי התפתחות התינוק:

  1. חלק מהשופכן של ילדכם אינו מתפתח באופן מלא, מה שמוביל לקטע צר שיכול בקלות להיחסם.
  2. חלק מהשרירים בקיר השופכן אינם פועלים כראוי.
  3. ישנו עורק נוסף שמזין את כליות הילד. במצב זה, העורק המשני יכול לגרום להסתלסלות או לחסימה של השופכן.
  4. היצרות מוצא אגן הליה ידועה כמצב תורשתי גנטי, אולם מדובר בגנים מסוימים שעדיין לא זוהו.

כיצד מאבחנים היצרות במוצא אגן הכליה במהלך ההריון?

מקרים של היצרות במוצא אגן הכליה מאובחנים בדרך כלל בבדיקצת אולטרה-סאונד במהלך ההריון, כאשר הרופא הבודק רואה מצב של הידרונפרוזיס - יותר מדי שתן בכליות.

אם בדיקת האולטרסאונד מצביעה על כך שיש לילד הידרונפרוזיס, יעקוב הרופא המטפל אחר ההריון שלך יותר מקרוב ויבדוק את השינויים לאורך זמן.

לעתים קרובות חסימות אלה אינן גורם לכל בעיות-ורבות ייעלמו בכוחות עצמן ללא כל טיפול.


אילו בדיקות לאחר הלידה יש לבצע בתינוקות שאובחנו בהידרונפרוזיס במהלך ההריון?

במקרים בהם אובחן הידרונפרוזיס במהלך ההריון - אורולוג הילדים ירצה לבצע את הבדיקות הבאות לאחר הלידה:

  1. אולטרסאונד כליות שמטרתו לאבחן כמה רציני מצב ההידרונפרוזיס.
  2. VCUG- voiding cystourethrogram: סוג מיוחד זה של בדיקת רנטגן משמש להראות את האנטומיה של שלפוחית ​​השתן והשופכה של הילד שלך. בבדיקה זאת - נעשה שימוש בקטטר כדי למלא את שלפוחית ​​השתן של הילד שלך עם יוד נוזלי. כשלפוחית ​​השתן מתמלאת והילד משתין, הזרימה של הנוזל תהיה גלויה בתמונת רנטגן וידאו.
  3. סריקת כליות: בדיקה המסייעת למדוד את ההבדל בתפקוד בין שתי הכליות ולהעריך את מידת החסימה במערכת השתן. אחרי הזרקת כמות זעירה של חומר רדיואקטיבי (רדיו-איזוטופי) למחזור הדם של הילד שלך, מצלמה מיוחדת הנקראת מצלמה גמא משמשת כדי לצלם תמונות של הכליות, המראות כיצד מתבצעות פעולות הסינון והניקוז בהן.
  4. בדיקות דם
  5. בדיקת שתן ותרבית שתן

לאחר השלמת כל הבדיקות הנדרשות, אורולוג הילדיםיסקור את מצב הילד וידון אתך בתוצאות כדי להתוות את אפשרויות הטיפול הטובות ביותר עבור הילד שלך.


האם ניתן להשתמש באנטיביוטיקה מניעתית למשך זמן ארוך?

כן. ילדים רבים בארץ ובעולם מטופלים באנטיביוטיקה מונעת במשך שנים רבות עם מעט מאוד תופעות לוואי, וזאת מכיוון שמינון האנטיביוטיקה המניעתית הנו נמוך מאוד.

כמו בכל טיפול תרופתי - יש כמה סיכונים כרוכים, אך היתרונות של מניעת דלקות בדרכי שתן ופגיעה בכליות בילדים עם הפרעות היצרות באגן הכליה עולים על הסיכונים הקטנים הכרוכים בלקיחת אנטיביוטיקה לתקופות ארוכות.


האם ילדים לא הופכים לחסינים לאנטיביוטיקה עם הזמן?

ילדים לא הופכים להיות חסינים לאנטיביוטיקה, והמערכת החיסונית שלהם תמשיך להילחם ביעילות בזיהומים. עם זאת, חיידקים ספציפיים יכולים להיות עמידים לאנטיביוטיקה מסוימת.

לקבלת ייעוץ והזמנת תור

מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם האפשרי.
לקביעת תורים ניתן גם להתקשר למספר:
מרכז רופאים מומחים אופק מדיקל, קריית אונו 03-5544077
שר"פ+ רשת מרפאות מומחים, כפר סבא 073-3700-700

 

    שם מלא

    טלפון

    אימייל
    בחירת תאריך מועדף

    עיר מגורים
    תוכן ההודעה

    באיזה תחום רפואי ישנן הכי מעט רופאות?

    סקר שנערך לאחרונה בקרב רופאים בארה"ב מצא כי תחום האורולגיה הנו …

    בקרוב הרופא שלך יוכל להדפיס איבר גוף לפי דרישה

    מסט נוסף של כליות לכפות ידיים חדשות: מדפסות תלת מימד של איברי גוף ועצמות …

    דה וינצ'י: הרובוט שמשנה את עולם הרפואה

    ניתוחים רובוטיים נכנסו לשימוש נרחב במרכזים רפאויים בישראל של השנים …